Khamis, 29 Januari 2009

Lambaian Teloi Kanan


Di dalam perut bas ini

Hati kecilku berbisik muram

Meninggalkan keluarga angkatku

Yang memberi seribu satu kisah

Semuanya indah-indah


Di tepi tingkap bas

Aku melihat pohonan getah

Berwajah muram tidak seperti biasa

Mungkin

Sedih agaknya

Melihat aku dan temanku

Berangkat kembali pergi dari sini


Di Teloi Kanan Kedah

Aku terasa bahagia

Namun ada jua kecewa

Di atas padang

Semuanya terbongkar


Aku seperti ingin saja berteriakkan

Mungkin kerana sedih

Meninggalkan mereka

Keluargaku di Teloi Kanan


Di kerusi bas ini

Maunya aku menulis puisi yang indah-indah saja

Tapi Bagaimana kalau pohonan getah itu menangis juga


Di tepi tingkap bas ini

Masih lagi aku teringat terang

Pohonan getah

Pohonan sawit yang hijau

Seakan menangis deras

Seakan merayu jangan pulang

Aduh sayunya hati ini


Felda Teloi Kanan

Akanku ukir seribu kenangan

Bersama keluarga angkat

Cerita ini lebih bahagia

Indahnya


Aku tau saja

Lambaian Teloi Kanan seakan berat

Membenarkan kami pergi

Kembali ke universiti….

apiz-rage-

28/01/09

(Dalam bas um: Kedah-KL)

Tiada ulasan: